Zimní versus letní pneumatiky

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Tak, jako měníme teplé zimní boty za pantofle, bychom měli měnit i "obuv" našeho auta. Pokud podlehnete námraze chodníku, upadnete a zraníte se, zdravotní pojišťovnu bude v první řadě zajímat, jakou obuv jste měli nazutou, když se Vám tato nemilá událost přihodila. Jelikož pojišťovny nabízejí nejen zdravotní a úrazové pojištění, ale také havarijní pojištění a povinné ručení, měli bychom počítat se stejným přístupem.

 

Ústavní soud před nedávnem tuto praktiku pojišťovnám posvětil s tím, že bychom měli předcházet zvyšování rizik, a tím i snižovat následky. Tudíž když zrovna neupadnete, ale nabouráte svoje vozidlo, dopravní policie bude zkoumat v zimním období jako první, jaké pneumatiky používáte. Každý z nás se bezesporu setkal se vyprávěním, jak jsou řidičské schopnosti nadřazeny nad typem obutí vozu. Rád bych Vás z této fámy vyvedl. Je pravda, že řidičské schopnosti jsou velice důležité, nicméně si musíme uvědomit, jak výraznou a nezaměnitelnou roli hrají pneumatiky určené pro dané období.

 

Naše představa o pneumatikách by se dala shrnout do následujících frází: dostatek bezpečnosti, dostatek pohodlí a komfortu a v neposlední řadě také co nejpřijatelnější finanční náklady. Vlastnosti pneumatik se v některých ohledech dost liší a měli bychom vybírat nejen dle peněženky.

 

 

Na začátek bychom si mohli říci něco málo o historii pneumatiky a důvodu, proč byly vynalezeny.

 

Patent na vzduchem plněnou pneumatiku-pneumatiku blížící se té dnešní, získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynález byl o rok starší nežli rok patentování, nicméně původní pneumatika Dunlopa byla vyrobena ze zahradní hadice. Touto pneumatikou opatřil tříkolku svého syna. Chtěl tak zlepšit její jízdní vlastnosti, což se mu povedlo. Leč tato pneumatika nebyla první. Již v roce 1845 obdobný patent získal R.W.Thomson, jehož problém tkvěl v neexistenci vozidel, na která by mohl své pneumatiky obouvat. Dunlop svoji pneumatiku přivedl do doby, kdy se ve velkém vyráběla jízdní kola a začínalo se s vývojem prvních vozidel, jejichž vlastní vývoj začal roku 1885 v německém Mannheimu u Karla Benze, který si nechal patentovat svoji motorovou tříkolku. První dálkovou jízdu s automobilem podnikla Bertha Benzová 5. srpna 1888, a to cestu z Mannheimu do Pforzheimu.

 

V roce 1887 zcela nezávisle na Karlu Benzovi začal automobily stavět také Gottlieb Daimler, který při výrobě motorů spolupracoval s Wilhelmem Maybachem. V roce 1897 pak Rakušan Rudolf Diesel sestrojil první provozuschopný vznětový motor.

 

 

Nezbytnost používat zimní pneumatiky vychází již ze "selského rozumu". Představte si, že postavíte židli na jedovou plochu, předpokládám, že si řeknete, že jsem blázen. Ale kde můžete nejvíce ovlivnit chování židle? Na bodech, které se dotýkají země, a tak i u auta bychom si měli uvědomit, že jediné místo, které naše auto pojí se silnicí, jsou pneumatiky. Zajišťují přenos sil mezi koly resp. vozidlem a vozovkou, působí také jako první stupeň odpružení. Největší doménou zimních pneumatik je však schopnost, jež tyto vlastnosti nastolí i v zimě. Teplota, kdy by měli být přezuty pneumatiky, vychází z průměrné denní teploty nepřesahující 7°C.

 

 

Další důvody pro použití zimní pneumatiky

 

Zimní pneumatika není určena pouze z hlediska hrubšího záběrového vzorku. Bezesporu má dezén pneumatiky veliké opodstatnění při jízdě po sněhu, nicméně složení směsi materiálu použitého k výrobě zimní pneumatiky je minimálně stejně důležité. Zimní pneumatiky obsahují větší množství látek nesoucích název silika, což je speciálně upravený oxid křemičitý, který je přidáván do svrchní běhounové vrstvy. Tato úprava pneumatiky primárně zvyšuje její přilnavost na mokrém povrchu za nízkých teplot.

 

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z je


dnotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu. To je další z velmi důležitých vlastností zimní pneumatiky, protože ve středoevropských podmínkách jsou zimní silnice dlouhodobě pokryté sněhem jen z 15 %. Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot. 

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou nastane v průběhu náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

 

 

Tím nejdůležitějším aspektem pro použití zimních pneumatik je tak především bezpečnostní hledisko. V zimě jako takové je jen díky změně povětrnostních podmínek riziko vzniku dopravní nehody 6x vyšší než v létě. Ten kdo používá zimní pneumatiky tak myslí nejen na sebe a své spolucestující, ale nejsou mu lhostejní ani ostatní účastníci silničního provozu, které by mohl ohrozit. Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo, život svůj i ostatních!  Nikdy neušetříte na pneumatikách tolik, kolik Vás můžou stát následky.

 

 Test letních a zimních pneumatik za různých povětrnostních podmínek