Koupit ojetý vůz - to je někdy věda!

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Kupujete ojetý automobil a nechcete se nechat nachytat? Možná Vás zklamu, ale nebudete to příliš jednoduché. Triky, které se někteří nepoctiví prodejci či překupníci osvojili, jsou často velice profesionálně aplikovány. A nejde pouze o falšování reálného stavu najetých kilometrů, podvodných způsobů k zvýšení potenciálu prodeje je spousta. Některé jsou velice nebezpečné, jiné mohou býti jen kosmetické. Pravdou však je, naletíte-li na trik nepoctivého autobazaru, překupníka automobilů či soukromníka prahnoucího po vyšším zhodnocení prodeje staré ojetiny, důsledky pocítíte takřka vždy na vaší peněžence a jen těžko se dovoláte práva u soudní pře.

Kdykoliv se půjdete podívat do autobazaru, jaké auto by se Vám vlastně líbilo, líbí se Vám většina. Nablýskaná, vyvoněná a ihned startující auta nás vždy potěší. Jenomže tento stav příliš dlouho nevydrží, pokud koupíte auto se "stočeným stavem kilometrů".

Nejprve byste měli, máte-li před sebou dost možná vaše budoucí auto, vše důkladně zkontrolovat zrakem.

 

Lak vozidla

Lak byste měli velice pečlivě zkontrolovat, při dobrých světelných podmínkách-ideálně na slunečním svitu. Dívejte se z několika úhlů pohledu, automobil klidně i vícekrát obejděte a sledujte odstín i lesk, stoupy broušení, tmelících a kytovacích hmot pod lakem, drobné hrbolky pod lakem. Prach pod lakem indikuje možnost jisté nekalosti v obdržených informacích. Podobu laku pod těsnícími lištami, ohybech, hranách a zákrutách. Lak automobilu kontrolujte ostatně několikrát při následné kontrole automobilu. Přední světla a vnitřní část masky jen málokdo přelakuje excelentně. Lak musí být všude stejný.  

Veliký pozor si také dejte, pokud lak bude vykazovat drobné puchýře, loupající se lak, tento jev indikuje korozi, která je nepříjemnou záležitostí a u nosných či často namáhaných míst.

Pozornost při optické kontrole vozu věnujte spárám, které vznikají mezi jednotlivými díly karoserie, jejich nepravidelnost nebo nepřesnost nepřehlížejte, naopak ji věnujte pozornost. Spáry od výroby jsou souměrné!

 

Posledním výraznějším ukazatelem mohou být šrouby, kterými jsou spojeny jednotlivé části karoserie. Je-li lak na šroubu poškrábán, odloupnut, nebo je-li šroub nový, není něco pravděpodobně v pořádku a měli byste tuto skutečnost vědět.

Vnější viditelnou stranu karoserie automobilu lze vcelku slušně zakamuflovat, náročnější to ovšem bude v případě svárů, jež jsou při výrobě po dokončení překryty plastovým tmelem chránícím karoserii před zatýkáním vody a usazováním nečistot. Pokud tedy tmel chybí, je hrbolatý nebo z jiného materiálu, není něco v pořádku. Při kontrole karoserie se nebojte odkrýt každé místo, které je jen trochu přístupné-koberce, těsnící lišty, plastové krytky, prostor pro rezervní kolo. Nezapomeňte tedy na silnou baterku, kterou kontrolovaná místa na vozidle nasvítíte.

 

Interiér

Interiér lze relativně snadno omladit, kontrolujte tudíž všechna místa, kde je uvedeno datum výroby. (Těžko asi uvěřít někomu, kdo tvrdí, že automobil viděl autoservis jen při rutinní výměně motorového oleje, když bezpečnostní pásy jsou o 4 roky mladší než karoserie auto!) Řadící páka a volant jsou již po 200 000 km značně opotřebené. Čalounění již nebude v nejlepší kondici, boční vedení sedadel nebude již tak pevné.

Veliký důraz by měl být kladen na plasty a materiály použité v interiéru resp. prostory pod nimi, prostory pod sedačkami, za čalouněním dveří – zdali nenesou známky zatopení (písek, zaschlé bahno).

Vše, co je v automobilu ovládáno elektronicky, je nutné důkladně a opakovaně odzkoušet. Neplynulost chodu nebo nezvyklé zvuku mohou naznačit, že něco není v úplném pořádku. Klimatizaci odzkoušejte za jízdy, nejen při nastartovaném motoru. Budete-li nastartovaný motor, zkuste sešlápnout brzy, několikrát, zdali příliš rychle neuniká tlak (odpor pedálu se snižuje), párkrát pohněte volantem ze strany na stranu, čímž zjistíte včasnost a kvalitu nástupu a chování posilovače řízení.

 

Motor

Důkladná optická kontrola je nezbytným krokem a v komplementaritě se zkušební jízdou byste měli býti schopni odhadnout a prověřit stav motoru.

Kontrola svárů, šroubů je již dle předešlého kroku pro nás samozřejmostí.

Víčko nádobky s vodou by v žádném případě nemělo mít ze spodu emulzi, pokud se na tomto místě vyskytuje, pravděpodobně uniká olej do vody, což by značilo špatné těsnění hlavy motoru.

Na motoru by neměly být patrné žádné stopy od stékajícího oleje, nečistoty apod.

Při startování si dejte pozor na dobu potřebnou pro rozběhnutí motoru – měl by "naskočit" okamžitě. Poslouchejte všechny zvuky při startování, motor nechte posléze běžet na volnoběh. Automobil několikrát obejděte (nejdříve nechte zavřenou kapotu, posléze otevřete). Pro automobil obecně platí: jakýkoliv zvuk, který se ozývá, Vám něco napovídá-skřípání, klapání, kolísání, resonance, cokoli, co automobil bude vydávat za nepatřičný zvuk, bude pravděpodobně posléze ne příliš levná záležitost, neboť by ji již v servisu odstranili.  

 

Testovací jízda by měla být delší nežli 15 minut, měli byste při ní motor zahřát na provozní teplotu. Rozjíždějte se pomalu, automobil by neměl cukat, chod by měl být plynulý bez nárůst hluku. Všímejte se, zdali se neobjevuje úbytek výkonu (Pro sešlápnutí plynového pedálu by měla platit přímá úměrnost, tzn. čím více sešlápnete plynový pedál, tím více by mělo auto zrychlovat. Motory s turbem tento nástup bude mít od jistých otáček výraznější.). Pokud je automobil vybaven turbem, pořádně si jej poslechněte, to znamená, zkuste motor několikrát od klidu vytočit až k omezovači otáček.

 

Nikdy nenechte zapnuté rádio, to odzkoušejte v nenastartovaném autě.

Převodovka nesmí vydávat při řazení žádné zvuky, musí jít řadit plynule, přesně a bez jakéhokoliv odporu. Cokoliv, co vybočuje z normálu (rázy, akustické projevy, prodlevy) Vás s postupem času mohou stát veliké peníze. Obzvláště velikou pozornost vyžadují automatické převodovky 4x4. Zde výše uvedené pravidlo platí dvojnásob.

Nejlepším možným způsobem, jak vybrat vhodný ojetý automobil, je výběr za přítomnosti dobrého automechanika. Pokud máte dobré zkušenosti s kvalitním, spolehlivým a vstřícným autoservisem, nebojte se oslovit jejich automechaniky, zdali by s Vámi někdo z nich nejel vybrat automobil, který bude v deklarovaném stavu. Pravděpodobně Vás tato služba bude stát několik set a tisíc korun, ale vězte, že toto je ten bezesporu nejlepší způsob, jak automobil vybrat. Nejen, že budete mít s sebou zkušeného člověka, který se "nenechá opít rohlíkem", ale také budete vědět přibližný rozsah investic, které Vaše budoucí auto bude vyžadovat.

 

 

Poloosy, brzdy, sbíhavost, ložiska kol či katalyzátor, to vše je zapotřebí řádně odzkoušet, nicméně pokud nemáte možnost auto prohlédnout i ze spodu, což byste u solidního prodejce měl mít umožněné, buďte nanejvýš obezřetní. Automechanik, který Vás dozajista i upozorní na časté problémy jednotlivých dílů u daného modelu, na díly, které ještě slouží dobře, ale je na nich zřejmé, že již něco zažili. Tyto všechny více či méně důležité aspekty pak musíte důkladně zvážit. Nenechte se nadchnout vizuálním stavem vozidla při pohledu zvenku. Před výběrem dobrého auta pročítejte fóra, zkušenost každého majitele vozu neberte na lehkou váhu. Kumulativně mohou tyto všechny drobnosti vypovědět o faktických problémech Vámi vybíraného modelu auta, značky nebo segmentu.

Vcelku slušným esem ve Vašem rukávu při koupi ojetého automobilu může být diagnostika vozu. Pokud Váš autoservis vlastní diagnostické zařízení, nebo si jej je schopné vypůjčit či poradit někoho, kdo Vám takto pomůže, nerozmýšlejte se ani minutu. Diagnostika vozidla je schopna odhalit veliké množství informací o vybíraném autu. Řídící jednotka automobilu ukládá třeba údaj o počtu najetých kilometrů, jde samozřejmě resetovat (v některých výjimečných případech i pozměnit, ale vždy se zaznamená údaj o změně. Pokud se stavem setkáte, radím Vám, automobil nekupujte. Koupit popelnici s hezkou karosérií, to přeci nikdo z nás nechce.

 

Ono je lepší koupit automobil s poškrábaným lakem, na kterém je znát, že ho již někdo vlastnil, ale vědět, že pod karoserií je spolehlivý automobil, který Vás nenechá jen tak někde vyset. Na který se nemusíte, když jej budete chtít vidět, jezdit podívat do autoservisu nebo na vrakoviště. Automobil, jež budeme kupovat, pravděpodobně nebude sloužit jako nástroj výdělečné činnosti, tudíž ani nechceme, aby vyžadoval vysoké investice nebo časté opravy malých závad, díky nimž automobil nebudete moci využívat.