ŽELEZNICE REVITALIZUJE, SILNICE STAGNUJÍ!

V posledních měsících se stát snaží dohnat nedostatek stavebních projektů, které mají na svědomí zbrzděné investice do dopravní infrastruktury. Během července byly vypsány státními institucemi projektové práce za 155 milionů korun, což v meziročním zúčtování dělá nárůst o 115, 1 %. Tuto hodnotu uvádí nejnovější analýza společnosti CEEC Research, NESS a Komory administrátorů veřejných zakázek. Vzestup poptávek zaznamenali hlavně dodavatelé železničních zakázek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v letošním sedmém měsíci vyhlásila výběrová řízení na revitalizaci šesti úseků a to mezi Bludovem a Jeseníkem, Opavou východ a Olomoucí, Okříšky a Zastávkou u Brna, Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím, Pardubicemi a Ždírcem nad Doubravou či Hradcem Králové, Jaroměří a Trutnovem. Naopak je tomu u Ředitelství silnic a dálnic, které v červenci 2014 nezahájilo žádnou významnou výstavbu.

Navíc železniční projekty, zahájené v červenci, jsou tak velké, že jejich hodnota stoupla na dvojnásobek a to i přesto, že počet zakázek přitom klesl o 9,1 %. Oproti minulému roku je rozdíl v tom, že zatímco průměrná cena jedné zakázky v minulém roce se pohybovala kolem částky 6,2 milionů korun tak letos průměrná cena stoupla na 13,3 milionu korun.

Během celého roku 2014 počet zakázek roste, od ledna evidujeme 102 nových zakázek a to znamená skoro poloviční nárůst oproti minulému roku.

„Stát plánuje výrazný růst investic do stavebnictví. Například jen ministerstvo dopravy chce zvýšit rozpočet SFDI až na téměř 100 miliard korun pro rok 2015. To ale bez připravených projektů není možné proinvestovat. Proto je aktuálně vidět značná snaha veřejných investorů dohnat výpadek v přípravě projektů způsobený v předchozích letech. Problémem, který ale vše brzdí, jsou dlouhé lhůty a komplikovaná výběrová řízení, která se někdy táhnou i více než rok,“ upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Za to pasivita ŘSD je mnohými řediteli v oboru kritizována, například ředitelem projektové společnosti HBH Radovanem Hrnčířem, který na toto téma uvedl: „Konstatování, že ŘSD jako největší investor v oboru dopravně inženýrského stavitelství se v červenci na výsledcích statistiky vůbec nepodílel, protože žádnou zakázku nevypsal, ani nezadal, je smutným faktem toho, jaký vliv mají personální změny v managementu firmy na její fungování,“.

Zdroj: zprávy.e15.cz