Setrvačník nejen pro modely autíček

Princip setrvačníkového hybridního pohonu je jednoduchý, rekuperací energie se setrvačník roztočí a pak v případě potřeby většího výkonu naopak energii poskytuje…

 

Vcelku jednoduché, ale teprve vyspělá elektronika umožnila realizaci prototypu osobního automobilu, který využívá tohoto kombinovaného pohonu. Postavení funkčního vzorku na základě sedanu Jaguar, vyvinutého konsorciem britských firem, podpořila britská vládní organizace The Technology Strategy Board. První zkoušky prokázaly, že mechanické hybridy jsou alternativou dražších elektrických s akumulátory; spotřeba paliva s využitím systému Stop/Start u spalovacího motoru se snížila o 11,9 procenta v klasickém testu NEDC, resp. o 22,4 % v novém testu ARTEMIS Cycle, lépe reprezentujícího typický druh dnešního provozu.

 

Celé zařízení programu FHSPV (Flywheel Hybrid System for Pre­mium Vehicles) slouží pouze k re­kuperaci kinetické energie (zpo­malování, brzdění), žádné ztráty z přeměny na elektrickou a chemickou akumulaci a zpět se tedy nekonají; systém využívá pouze mechanického spojení. Výkon je až 60 kW (82 k), které lze ze setrvačníku odebrat v případě většího zatížení, či zrychlení vozu, a tak podpořit kla­sický spalovací motor. Upravený ­diferenciál pohonu zadní nápravy je propojen vzestupným převodem přes dvo­jici spojek a převodovku CVT (s plynulou změnou převodu) se setrvačníkem z uhlíkových kompozitů, který rotuje otáčkami až 60 000 min‑1 v částečném vzduchoprázdnu (ze skříně setrvačníku vzduch odčerpává podtlakové čerpadlo pro snížení odporu). Celé zařízení o hmotnosti 80 kg v experimentálním automobilu Jaguar zaujímá prostor běžně určený náhradnímu kolu, takže pro jeho zástavbu nebylo zapotřebí velkých změn.