PRŮTAHY MODERNIZACE NA D1

 

Ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO se nechal slyšet, že opravy D1 mají zpoždění asi 200 dní. Hlavním důvodem tohoto průtahu má být problematický úsek číslo 21 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Není zcela spokojen s pracemi na nejvytíženější tepně české dopravy avšak je přesvědčen, že na vině stát není. Firmy se odvolávají na špatnou projektovou přípravu, což by v českém stavebnictví nebylo nic nového, ale ministr to odmítá s tím, že na přípravu měli dost času.

Dotyčná firma a sice OHL ŽS byla Prachařem vyzvána, aby tuto situaci napravila například prodloužením pracovní doby. Ne vždy, ale technické procesy leze urychlit. Podle ministra jsou jednotlivé úseky D1 pod dohledem.

Zákonodárce mluví také o tom, že zaměstnanci ŘSD mají menší platy než zaměstnanci například Správy železničních dopravních cest a tak není možné zajistit ty nejlepší odborníky pro tuto stavbu. Chybí jim tak motivace a zkušenost kvůli platovým podmínkám. S těmito slovy se ztotožňuje i ekonomický expert, poslanec a stínový ministr dopravy Pavel Hojda z KSČM.

Prachař se už sešel na ŘSD, které je příspěvkovou organizací, s odboráři a hledá optimalizaci. Jak doplnil Hojda, případná transformace ŘSD na státní podnik se mu jeví jako vhodná forma. Podle Prachaře je nový management na ŘSD od začátku dubna, takže nejde za dva měsíce čekat zázraky.

Cena modernizace D1 se předpokládá na 24 miliard korun, ale mohla by být i menší pokud by se podařilo cenu snížit jako u doposud zadaných staveb na 60 až 65 procent. Dálnice by posléze měla být funkční 20 až 30 let. Co se uzavírek a omezené průjezdnosti týče nemá ministr žádné větší výtky. ŘSD informuje o aktuálním stavu dostatečně. Vždy se snaží udržet dva pruhy pro oba směry a v nejhorším případě se provoz řeší režimem dva plus jedna.

Ministerstvo dopravy plánuje do budoucna další výstavbu dálničních úseků a napojení na evropskou dálniční síť. Za tři roky by se podle Prachaře mělo postavit 60 kilometrů dálnic v hodnotě 8,9 miliardy korun. Prachař se ani nezdráhá přesunout část dopravy ze silnic na železnice, potenciál může mít i vodní doprava.