MINISTR DOPRAVY BUDE ŽÁDAT VLÁDU O VÍCE PENĚZ PRO ÚDRŽBU KOMUNIKACÍ.

Ministr dopravy Antonín Prachař bude žádat o více peněz do rozvoje a údržby komunikací. Státní fond dopravní infrastruktury ( SFDI ) by měl v roce 2015 hospodařit s částkou 94,4 miliardy korun, pokud by se vyhovělo návrhu ministerstva dopravy. Bylo by to výrazné navýšení oproti letošní částce a sice 71 miliardy korun.

Největší podíl financí by byl využit na údržbu silnic a dálnic, včetně výstavby nových komunikací. Respektive se jedná o částku 46,6 miliardy korun, se kterými by hospodařilo Ředitelství silnic a dálnic. O zhruba tři miliardy korun méně by mělo být vyčleněno pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která financuje výstavbu a opravy kolejí. Dalších téměř 1,9 miliardy korun má směřovat do Ředitelství vodních cest (ŘVC), které se zabývá budováním infrastruktury na splavných řekách.

V návrhu ministerstva se počítá s tím, že 44 miliardy korun do rozpočtu přiteče z národního rozpočtu, silniční daně, výběrů mýta a z prodaných dálničních kupónů. Zbytek částky by měl být hrazen z fondů EU a z nevyčerpaných přebytků v letošním roce.

Z elektronického mýtného a dálničních kuponů by napřesrok podle předběžných odhadů mělo být vybráno 12,3 miliardy korun. Dalších 5,4 miliardy by mohl fond dopravy získat z výnosů ze silniční daně a 7,2 miliardy ze spotřební daně z minerálních olejů.

V posledních letech se částky určené pro SFDI vždy výrazně liší, což podle vedení fondu je velice nepříjemné, protože dopravní stavby, jakožto dlouhodobé projekty trvající třeba i pár let potřebují finanční stabilitu a tomu tak u nás není. Například v roce 2010 do fondu putovalo 96 miliard korun, zatímco v dalším roce se tato částka snížila na 61,3 miliardy korun. Výrazného navýšení se dočkal opět až v letošním roce, přestože podle střednědobého výhledu mělo být množství peněz směřujících do fondu naopak omezeno.

Kromě peněz směřujících prostřednictvím SFDI do rozvoje a údržby komunikací, hospodaří resort s penězi určenými přímo ministerstvu dopravy. Objem těchto peněz vyčleněných například pro objednávku vlaků a provoz ministerstva by měl napřesrok podle návrhu státního rozpočtu klesnout o 8,2 miliardy na 35,7 miliardy korun.