POČET VOZŮ S CNG STOUPÁ!

V posledních letech u nás narůstá jak počet vozů poháněných na CNG tak i plnící stanice a spotřeba CNG samozřejmě. CNG je stlačený zemní plyn a i v dalších letech všechny firmy působící u nás počítají s nárůstem ještě větším v následujících pěti letech. Za poslední 3 roky je naše republika v tomto oboru nejaktivnější ze všech východo – středoevropskyých zemí.

Nyní je v ČR 65 CNG plnících stanic a do konce roku jich má být 80. V Evropě je jich přes 4000. Po našich silnicích jezdí 8055 vozů na tento pohon což je 0,16 procenta ze všech registrovaných vozů.

Vozidla na CNG mají sice vyšší pořizovací cenu, ale na druhou stranu vzhledem k tomu, že cena této pohonné hmoty se drží stále na 40 – 60 procentech ceny benzinu a nafty už deset let, tak se tato investice určitě vyplatí.

Podle Pavla Nováka z ČPS vozidla na CNG pomáhají snižovat emise kysličníků uhlíku a dusíku, přispívají také ke snížení emisí prachu. „V porovnání s benzínem jsou emise CO2 o čtvrtinu nižší, u CO o 75 procent, emise uhlovodíků se díky CNG snižují o 80 procent," uvedl. Vozový park nabízený v ČR je podle Nováka dostatečný a zahrnuje už přes 40 modelů.

Jak jsme již uvedli v úvodu, nárůst počtu vozidel na tento pohon se samozřejmě projevil i na celkové spotřebě stlačeného zemního plynu a sice za rok 2013 to bylo skoro 22 milionů metrů krychlových což je meziroční nárůst o 44 procent. Letos by se měla podle Radka Patery z E.ON Energie zvýšit o 30 procent. „V roce 2035 by měl CNG dosáhnout desetiprocentního podílu z celkové spotřeby pohonných hmot v ČR," uvedl Novák. Podle něj i Patery musí ale stále platit nulová silniční daň pro vozy do 12 tun, výhodná spotřební daň a možnosti dotací EU. Taťána Bondarčuková z Vemexu uvedla, že firma s Lukoilem instaluje plnicí stanice do současných pump na benzín a diesel.

Zdroj: Novinky.cz