10 rad, jak se nenechat napálit v autobazaru

Znáte to, kupovat ojetý vůz v bazaru je někdy větší risk než skočit bungee jumping bez lana. Přetočené tachometry, šmelení se stářím vozu, rachotiny v komisi, zadlužený majitel a další nečekané nástrahy. Přinášíme vám deset užitečných rad, jak se nenechat napálit bazaristy: 1. Nakupujte s mechanikem - bazar, který vám prohlídku auta vaším vlastním mechanikem neumožní, raději rychle opusťte. Vůz má totiž pravděpodobně tak závažné vady, že se jeho koupě zcela určitě nevyplatí. 2. Vždy požadujte zkušební jízdu - trvejte na to, abyste mohli sami řídit a aby trasa byla dostatečně dlouhá, alespoň několik kilometrů. Věnujte pozornost nezvyklým zvukům a nezvyklému chování vozidla. Pokud vůz „táhne ke straně“ může to být známkou zatajené havárie. Mechanika určitě přiberte s sebou. 3. Vůz si s mechanikem nechte zvednout na zvedákProhlédněte dobře podvozek, hledejte známky havárie a větších oprav. Požadujte napojení na diagnostiku. 4. Důležitá je minulost auta - zejména pokud je dovezené ze zahraničí. Nejnovějším trikem je totiž vůz stočit ještě za hranicemi a první STK v tuzemsku již absolvovat s falešným stavem tachometru. Technik při kontrole zapíše už zmanipulované kilometry a stát tak vlastně podvod „posvětí“. Bezpečnější je kupovat vozy tuzemského původu, u kterých je k dispozici co nejkompletnější historie najetých kilometrů. 5. Pečlivě si prostudujte všechny dokumenty k vozu - není vůz v leasingu? Není kradený? Na tyto otázky by vám mělo odpovědět prověření podle VIN čísla automobilu. To najdete většinou za předním sklem a také na karoserii, většinou v motorovém prostoru. Požadujte po prodejci, aby vám předložil doklady o tom, že vůz byl na tato rizika odborně prověřen. 6. Pozor na omlazování - zejména šikovní dovozci zahraničních ojetin padělají doklady a v nich uvádějí mladší rok výroby a tím uměle zvyšují cenu auta. Požadujte proto po bazaru doklad o tom, že rok výroby uváděný v technickém průkazu je skutečný. 7. Pozor na kradená auta - je dobré prostudovat okolí kódu VIN na karoserii, zda nevypadá, že ho někdo do automobilu navařil dodatečně. Často se takto legalizují kradená auta. 8. Noční můra - majitel v exekuci - poměrně novým trendem je riziko zakoupení vozu, jehož majitel je v exekuci. Takový vůz by bez souhlasu exekutora vůbec neměl prodávat. Pokud ho zakoupíte, může vám ho exekutor kdykoliv zabavit. Proto je nutné prověřit majitele vozu v rejstříku exekucí, který vede Exekutorská komora. K tomu je ovšem potřeba znát osobní údaje majitele, zejména rodné číslo. 9. Auto v komisi - pozor na nákup vozů v komisním prodeji, která bazar nevlastní. Řadě lidí se stalo, že si koupili vozy, za které bazar následně původním majitelům nezaplatil. Tím pádem nepřestaly být nikdy jejich. U takového auta hrozí zabavení policií. Proto je lepší kupovat tam, kde je prodejce zároveň vlastníkem automobilu. 10. Vůz "na ulici" - pokud přistoupíte na schůzku s prodávajícím o samotě na nějakém odlehlejším místě, můžete skončit jak bez auta, tak bez peněz. Obdobně nebezpečné je posílání vysokých záloh na auto nebo jeho dovoz ze zahraničí, aniž byste ho fyzicky viděli. Pravděpodobně ho už totiž neuvidíte nikdy, stejně jako své peníze. „Přítomnost vlastního mechanika u nákupu ojetiny Vám může ušetřit značné finance, které byste museli později investovat do oprav. Ideální je, pokud si váš mechanik s sebou vezme i vlastní diagnostický přístroj. Pokud bazar neumožní, abyste auto „napíchli“ a zkontrolovali si jeho stav s člověkem, kterému důvěřujete, je to důvod vzít rychle nohy na ramena.“ 

  ocenění