Zahradní hadice aneb jak vznikla pneumatika

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Historie pneumatik

 

Kdybyste dnes přijeli do autoservisu či pneuservisu s vozem s prvními pneumatikami, asi by Vás leckdo měl za blázna, neboť původní pneumatika neměla nic společného s tím, čemu tak dnes říkáme. Původní označení Tire (US English) bylo používáno pro kovové pásky, které byly montovány jako prstenec na dřevěná kola, čímž je chránily před poškozením od kamenů a dalších předmětů, které stály již v 15. a 16. století na nezpevněných cestách povozům v cestě. Britské označení Tyre, jež se používá od 19. století. Pásky byly původně vyráběny z železa, posléze z oceli a jejich další, nejen ochrannou funkcí, byla vázací schopnost, která z kola dělala trvanlivější produkt. Autoservis nebo pneuservis byste jen těžko v dobách dávných hledali, jejich práci na podvozku a kolech vozů v té době vykonávali kováři.

 

První opravdovou pneumatiku vyrobil John Boyd Dunlop, jež byl veterinářem v Belfastu. Jeho pneumatika měla zajímavý příběh. Psal se rok 1887 a Dunlop svému synovi chtěl vylepšit jízdní vlastnosti kola, a tak rozřízl zahradní pneumatiku a podélně rozřízlou ji nasadil na kola. Docílil tím lepších jízdních vlastností a primárně toho, že jízda na bicyklu nevyvolávala bolest hlavy. Geniální a jednoduchý nápad byl na světě. Nicméně tento patent nenáležel Dunlopovi, neboť podobný nápad již v roce 1845 měl R. W. Thomson, jehož nápad byl ještě o poznání propracovanější.

Thomsonova pneumatika byla složena z několika hadic, jež byly překryty kůží, přestože pneumatika byla velice nápaditá, nebyla vozidla, pro která by se uplatnila, a tak do jisté míry tento vynález upadl v zapomnění.

 

Významná data pneumatik

1844 – Charles Goodyear objevil proces vulkanizace gumy

1846 – Robert William Thomson vynalezl pneumatiku a nechal si ji patentovat

            osmdesátá léta 18. století – John Boyd Dunlop začal instalovat pneumatiky na jízdní

            kola (1888-již komerčně)

1904 – Goodyear and Firestone začali produkovat dráty vyztužené pneumatiky

1937 – BFGoodrich představil první pneumatiky vyráběné ze syntetické gumy

1938 – Goodyear vyrobil první pneumatiky s hedvábím a dráty

1946 – Michelin představuje první Radiální pneumatiky

 

 

Výroba pneumatik

 

Pneumatiky jsou vyráběny v relativně standardizovaném procesu ve více než 450 továrnách po celém světě. Roční produkce pneumatik již přesahuje jednu miliardu kusů ročně, což je neuvěřitelné číslo, vezmete-li v potaz, že přes dvě a půl miliardy pneumatik je ročně vyměněno (nové za staré), pneuservisy a autoservisy se musí vcelku otáčet, nemyslíte?. Na základě tohoto čísla je zřejmé, že znečištění resp. zamořování prostředí použitými pneumatikami je s každým rokem méně a méně přípustné. Výroba pneumatik také spotřebuje nejvíce přírodní gumy. Apelovat tudíž na možnost recyklace (kompletní) je nezbytné. Největšími producenty pneumatik jsou Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental a Pirelli. Celkové zisky z prodeje pneumatik přesahují 140 miliard dollarů, což by postačilo na chod České republiky na 2 roky (příjmy státu by činily 0 CZK).

 

 

Zajímavosti

Jistě nebyl původní záměr pneumatiky používat pro automobily, nebyly tak ani koncipovány. Tlak na pohodlí naší společnosti však nutí výrobce k akceptaci této potřeby. Pneumatika našla své uplatnění takřka všude. Od malých RC modelů aut, přes motorky, automobily, kamióny až po leteckou dopravu. Zajímavostí je, že tři roky po vzletu prvního letadla, byla kola letadel opatřena pneumatikami.

Samostatným a velice zajímavým segmentem "pneumatikového" průmyslu jsou zemědělské a stavební stroje, které vyžadují z důvodů náplně své práce velice specifické obutí kol. Největší sériově vyráběnou pneumatikou je Bridgestone s rozměry 59/80 R 63, jež měří úctyhodné čtyři metry a váží 5,2 tuny. Její výměna je velice náročná a vězte, že byste to asi sami nezvládli. Pneumatika stojí okolo 6 miliónů korun, a její doprava není nikterak levná záležitost, cenu Vám však bude sdělena i s podmínkami dopravy. Letecké pneumatiky jsou v poměru k této ceně levné, neboť jejich cena se pohybuje od 70 tis do 300 tis CZK/pneumatika. Tyto pneumatika Vám nejen že neprohodí v autoservisu, ale ani vám je pneuservis či autoservis nenabídne. Jejich prodej je většinou vázán smluvně, čímž se dodavatel chrání před zbytečným a dlouhodobým přechováváním pneumatik.

 

 

Bylo by pokrytecké, kdybych pranýřoval pneumatiky jako znečistitele naší planety, ale nepodotknul, že jejich význam je neskutečně positivní pro naše pohodlí. Nebýt pneumatik, zvýšila by se enormně hladina hluku, komfort jízdy. V důsledku by tyto faktory negativně ovlivnily kvalitu našeho života. Možná je tento názor do jisté míry sobecký, vezmeme-li v potaz, že následující generace se budou musit vypořádat s touto zátěží, nicméně technologický posun, který v automobilovém průmyslu posouvá hranice možností napovídá, že dojde v budoucnu i ke kompletní recyklaci pneumatik. Některé autoservisy a pneuservisy již dnes dodávají použité pneumatiky jako pasivní prvek pro motoristická sportovní odvětví,  což je z jistého úhlu pohledu také recyklace, tedy alespoň pro nás, motoristy.