Proč přezouvat pneumatiky?

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Zimní, nebo letní

 

Dlouhé roky se vede diskuse nad tím, zdali by nám zákon měl přikazovat přezutí letních pneumatik na zimní. Plošné zavedení této povinnosti již v jisté podobě existuje. Pro všechny by ovšem přezutí na zimní pneumatiky mělo být ve vlastním zájmu. Zimní pneumatiky zlepšují jízdní vlastnosti vozidla za zhoršených povětrnostních podmínek, a tím snižují riziko vzniku kolizních situací.

 

Nejprve se podívejme na právní rámec, který stanovuje podmínky, za kterých musíme při provozu vozidla na pozemních komunikacích používat zimní pneumatiky. Zákon č. 133/2011 Sb. uvádí dvě podmínky, které musí býti splněny kumulativně. To v praxi znamená, nebude-li splněna jedna z podmínek, nelze toto jednání pokládat za protiprávní a sankcionovat jej. Podmínky, které zákon stanovil, jsou znění následujícího:

 

㤠40a

Provoz vozidel v zimním období

(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik

 

18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

 

Pokud tedy jste víkendový řidič, kterého příliš netrápí, že auto nepoužije dnes, neboť sněží, ale až za týden, kdy nemá sněžit, jste z obliga. Letní pneumatiky můžete používat celý rok. Vezmeme-li v potaz, že po enormní nadílce sněhu jsou silnice do tří dnů povětšinou suché, nemusíme se bát. Měli bychom si ovšem uvědomit, že pokud začne cestou sněžit a mi jsme mohli předpokládat a měli, jednáme protiprávně a musíme počítat s důsledky. Neoddiskutovatelná pro všechny řidiče je skutečnost, že pneumatiky letní nejsou určeny k užívání za teplot dlouhodobě nedosahující více nežli 7°C a že zvyšují riziko vzniku dopravní nehody.

 

 

Pneumatiky ve špatné kondici

 

Zákon nařizuje minimální podmínky, za kterých lze používat pneumatiky. Jejich životnost můžeme ovlivnit i my, takže dříve, nežli se podíváme na samotné rozdíly mezi pneumatikami letními a zimními, řekneme si, co vše pneumatiky přímo poškozuje nebo nepřímo ovlivňuje jejich životnost.

Pokud kupujeme pneumatiku, měla by být skladována v tmavých skladech a popřípadě zabaleny. Z pneumatiky se dozvíte následující informace:

 

205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)

55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech

R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)

16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu

91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)

W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha)

Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:

TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = obsahující duši

M+S, MUD+SNOW - (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz

RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pro dodávky

DOT 2401 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001)

OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice

ROTATION – směr otáčení

 

Použití pneumatik, které jsou předepsány k danému typu vozidla, je nutné. Při nedodržení podmínek stanovených normami Vám hrozí problémy s pojišťovnami a policií. Pneumatiky s poddimenzovanými parametry mnohem rychleji podléhají opotřebení.

Pokud nevyužijeme služeb pneuservisu, při přezouvání musíme dodržet směr otáčení pneumatiky označený ROTATION, neučiníme-li tak, smysl a funkce desénu se vytrácí. Pneumatiky bychom měli střídat, tzn. pneumatiky, které v minulé sezóně byly použity na přední nápravu, použijeme na zadní a opačně. První naše kroky povedou ke kompresoru, kde pneumatiky nahustíme na hodnotu doporučenou výrobcem vozidla.  Pokud pneumatiku podhustíme, neúměrně sjíždíme bočnice pneumatiky a ničíme samotnou strukturu vedení pneumatiky.

 

Přehuštěná pneumatika se vyboulí a tento jev má za následek nadměrné opotřebení středu pneumatiky. Po následném ujetí sta kilometrů zkontrolujeme dotažení kol a alespoň ještě jednou kontrolujeme. Stav tlumičů také určuje, jak rychle pneumatika bude opotřebena. V komplementaritě se stavem vozovky, který je na většině území ČR žalostný, se zkracuje životnost pneumatiky i o jednu až dvě sezóny. Největší vliv na pneumatiky má však styl vaší jízdy. Pokud se až příliš často vtělujete do role závodníka, pneumatiky na hnané nápravě sjedete během jedné sezóny.

 

 

Výhody zimní pneumatiky

 

Jednou z nejdůležitějších výhod zimní pneumatiky je její specifický tvar, který dokáže účinně odvést vodu, která se dostala do vzorku, čímž se výrazně snižuje riziko aquaplaningu. Zásadní rozdíly jsou též v materiálu, hloubce dezénu a samozřejmě rýhování. Co se týče chemického složení, zimní pneumatiky obsahují mnohem více kaučuku. Díky tomu je zimní pneumatika schopna lépe držet na vozovce a při nižší teplotách nemá tendenci tuhnout tak jako letní. Zásadní je i rýhování vzorku (lamely). Těchto lamel se na zimní pneumatice nachází mnohem větší množství. Po uvedení pneumatiky do chodu díky lamelám dojde k pohybu dezénových bloků. Ty pak svým pravidelným pohybem fungují jako samo-čistič vytlačující ze vzorku nejen sníh ale i např. bahno či břečku.

 

 

Mýty, které panují kolem zimních pneumatik

 

Pokud není sníh na silnici, zimní pneumatiky nepotřebuji

Jak bylo již zmíněno, toto tvrzení není pravdivé. Pokud se s ním však budete řídit, pravděpodobně zimu vy i vaše auto přežijete bez ujmy. Velice často se uvádí hodnota 7 °C jako jakýsi kritický bod, kdy je nutno vyměnit letní pneumatiky za zimní. Je sice pravda, že při teplotách nižších než 7 °C letní pneumatika tuhne a ztrácí tak přilnavost, neznamená to však, že při normální jízdě při teplotě např. 4 °C vozidlo nevybere hned první zatáčku. Pokud je vozovka suchá a není pod nulou (tzn. i lehce nad bodem mrazu) letní pneumatika bez problémů splní svou funkci. Problém však nastává v momentě, kdy se vydáme na delší cestu, která může, ale nutně nemusí vést přes výše položená místa. Pokud se totiž naráz ochladí a začne sněžit (což se v zimním období a teplotě 4 °C může stát prakticky kdekoliv a kdykoliv), začínáme mít velký problém. Pokud totiž napadne sníh, a stačí ho jen minimální množství, z letních pneumatik se rázem stává sebevražedný nástroj.

 

V zimě jezdím minimálně a vždy jen při dobrém počasí

Je třeba si uvědomit, že u většiny řidičů je (nebo by alespoň měla být) bezpečnost na prvním místě. Co když zrovna jednou jedenkrát bude nutně třeba někam jet a zrovna bude škaredé počasí? Co pak? Je třeba si uvědomit, že jedna nehoda má mnohem horší následky než čas či peníze vynaložené na přezutí pneumatik a zákon se neptá, zdali bylo hezky, když jste vyjížděl na výlet.

 

Stačí přezout hnací nápravu

Toto tvrzení je takřka šílené. Celkové jízdní vlastnosti vozidla se však mohou ještě zhoršit a auto nám může začít “tancovat” v podstatě i na rovné vozovce. Jediné snad teoreticky možné uplatnění přezutí pouze hnací nápravy je tehdy, kdy skutečně vozidlo používáme v zimním období jen minimálně, a to např. pro zásobování hotelu či horské chaty a pohybujeme se po cestě bez nebo jen s minimálním provozem. Pro běžné ježdění je to nesmysl.

 

Zimní pneumatiky jsou zbytečnou investicí

Nejsou! V dnešní době již existuje řada poměrně kvalitních zimních pneumatik za velmi slušnou cenu. I ty sice něco stojí, důležité je si však uvědomit, že ať máte na vozidle jakékoliv pneumatiky, vždy nějaké pneumatiky opotřebováváte. Pokud tedy máte na vozidle zimní pneumatiky, nedochází tak k opotřebení těch letních. V podstatě se tedy dá říct, že z finančního hlediska je důležité pouze to, jaký je rozdíl mezi cenami letních a zimních pneumatik a kolik stojí přezutí. A to nyní nebereme v potaz, na kolik by vyšla případná nehoda.

 

Zimní pneumatiky jsou hlučnější, mají vyšší spotřebu, a volant jde ztuha

To platilo možná ještě "za komunistů". Dnes je již rozdíl v hlučnosti v podstatě nulový, spotřeba roste naprosto minimálně, a co se týče lehkosti volantu, většina řidičů na novějších vozech rozdíl ani nepozná.

 

 

Tam, kde je povinnost vždy!

 

V České republice je několik úseků, kde je povinnost od 1.11. do 31. 3. používat zimní pneumatiky bez ohledu na to, zdali je hezky,či není. Tyto úseky se většinou nacházejí na dálnicích a silnicích první třídy. Pokud budete tedy zastaveni na konci března dopravní policií a teplota vzduchu bude 19°C, pravděpodobně budete pokáráni či pokutování za protiprávní jednání, neboť tam, kde je značka označující povinnost použít zimní pneumatiky, není tato povinnost kumulativně spjata s povinností zhoršených povětrnostních podmínek.

 

Možná bychom se měli zamyslit nad tím, zdali všechna rizika, která jsou často diskutována, stojí za to, abychom tolik riskovali. Samotná autonehoda je vždy velice nepříjemný zážitek. Připočtěme k ní ovšem ještě riziko, že Vám pojišťovna odmítne uhradit náklady na opravu nebo na plnění z povinného ručení z důvodu protiprávního jednání. Tento krok, jak bylo vysvětleno odborníkem na silniční dopravu p. Mgr. S. Humlem, je naprosto legitimní a pojišťovny na něj mají právo.

 

Pokud se dostanete až k tomuto odstavci, pravděpodobně přemýšlíte nad riziky, která vyvstávají ve spojitosti s ignorací povinnosti a, i když tato povinnost nevzniká v danou chvíli,  je na snadně přemýšlet nad tím, jestli není lepší eliminovat rizika a chránit tím nejen sebe, ale i všechny, které potkáme na společné cestě. Bezpečí a zdraví jsou v tomto ohledu takřka provázány. Vám by se snad chtělo riskovat?