PŘESTAVBA VOZU NA ETHANOL AUTOSERVIS

Michal Novák

Autor: Michal Novák

Autoservis Staré Město Provádíme opravy automobilů všech značek, prodej náhradních dílů, opravy elektroinstalací vozidel, autodiagnostiku (sériovou,…

Více o autorovi

     Systém přestavby vozu na etanol je vhodný pro vícebodové vstřikování a pro všechny motory od jednoválců až po šestnáctiválce. Ethanol E85, zvaný též bioethanol, je směs, která je tvořena z 85% etanolem a 15% benzínem natural 95. Tento poměr se v průběhu ročních období mění, minimálně  však musí být podíl etanolu 70%. Mají-li auta s motorem na tradiční benzín využívat čistý biethanol 85 musí být upravena. Když je přídavná řídící jednotka nainstalována mezi vstřikovací trysky a palubní počítač dává signály z tohoto počítače a udržuje vstřikovače otevřené déle, tím zajistí odpovídající přítok paliva E85. Pro pohodlnou jízdu na ethanol ve všech ročních obdobích je proto nutná přídavná jednotka s vhodnými parametry pro studený start. Auto se tak nastartuje  pohodlně v zimě i v létě. Jednotka podporuje studený start až do teploty -40 st.C. Instalací  sady nedojde k zásahu do originální řídící jednotky vozidla. V nabídce autoservisu je možný výběr z několika druhů přestavbových sad. Jednak je možné provést namontování plně automatické jednotky, kde vlastní čidlo paliva určuje přesné množství poměru etanol/benzín. Čidlo teploty a snímač otáček zaručuje lepší studený start. Jinou možností je instalace poněkud levnější jednotky, která umožňuje manuální doladění, ale vyžaduje plně funkční regulaci lambda automobilu, což je kyslíkový senzor umístěný ve výfukovém potrubí u automobilu se zážehovým motorem, vybaveným katalyzátorem výfukových plynů. Pomocí lambda sondy je porovnáván okolní vzduch s výfukovými plyny. Řídící jednotka na základě údajů zaznamenaných lambda sondou, určuje správný směšovací poměr paliva a vzduchu, který je důležitý pro snížení škodlivých látek ve výfukových plynech. Instalace jednotky je z důvodu složitosti zapojení a dodržení předepsaných postupů možná jen v autoservisech. Po přestavbě na E85 se doporučuje asi po ujetí 1000 km vyměnit palivový filtr a to z důvodu, že ethanol má vlastnost rozpouštět usazeniny v palivové soustavě. Pro bezproblémový chod motoru je vhodné využít výkonnější zapalovací svíčky, neboť nižší zápalnost etanolu klade vyšší nároky na zapalovací soustavu vozidla. U motoru, který spaluje E85 se méně namáhají ventily, hlava, písty a i ostatní části jsou vystaveny nižšímu teplotnímu namáhání, tvoří se tedy méně karbonu a usazenin. Výkonnost motoru je vyšší, neboť etanol má vyšší oktanové číslo jak benzín. Před přestavbou musí být vozidlo v dobrém technickém stavu a jeho systém řízení musí být v pořádku. To je ověřováno v rámci vstupní diagnostiky motoru. Získané informace slouží jako porovnávací a vstupní údaje pro úpravu motoru na Ethanol 85 a jeho seřízení. Řídící jednotka motoru je standardně nastavena na palivo natural a při přepnutí na E85 zajistí výkonnější chod motoru. Instalace jednotky v autoservisu trvá cca 1 – 2 hodiny. Po montáži není již potřeba žádný pravidelný servis přidané jednotky. Po nainstalování je nutné absolvovat SME ( stanice měření emisí), automobil musí splňovat stejné hodnoty jako u benzínu. Po emisích autoservis provede zápis o přestavbě do technického průkazu. Po zápisu do TP si zákazník musí požádat na úřadě o nový malý technický průkaz. Autoservis spolu s novou jednotkou předá zákazníkovi ovládací konektor, který slouží ke zjištění a zkontrolování poměru etanol/benzín. Při přestavbě vozidla na etanol, je předáván ještě konektor, který lze zapojit na kabeláž místo jednotky a tím okamžitě uvést auto do stavu jako před přestavbou.

     Přestavba na etanol je výhodnější z důvodu jeho ceny, která je nižší než cena benzínu. Vozidla, která mají v technickém průkaze zapsán pohon na etanol, jsou osvobozena od silniční daně. Do nádrže lze tankovat jak benzín, tak ethanol E85. Při tankování nevadí ani směs benzínu N95 a E85. Další výhodou bezesporu je, že u této jednotky řidič při jízdě prakticky nepocítí rozdíl mezi jízdou na etanol a nebo na benzín. Při jízdě se projeví zvýšení výkonu o 10-15%, provoz je levnější, pořizovací cena přiměřená. S vozidlem je možné parkovat v podzemních garážích.