Jarní údržba automobilu

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

 

Tak jsme se konečně dočkali. Denní teploty začínají i ve stínu stoupat přes 15°C a sluneční svit nás začíná čím dál tím více hřát. Natěšeni z dlouhé zimy se těšíme z přicházejícího jara a začínáme přemýšlet nad výlety za doprovodu našich "plechových miláčků". S tímto obdobím se většině z nás, kteří auto vlastní, spojí nutnost připravit naše auto na jaro a dlouhou snad mnoho měsíců trvající sezónu. Přípravu bychom v žádném případě neměli podceňovat, vždyť si ji za poslední nevlídnou zimu zaslouží. Vzniká nám do jisté míry závazek, který s sebou přináší jisté povinnosti a kterých se přeci zhostíme zodpovědně.

 

Naše auto nejprve čeká důkladné umytí. V zimě, kdy silnice pokrývá leckdy nemalá a souvislá vrstva soli, "břečky" a vody se solí, naše auto na sebe vše postupně nabalí. Krásný a blýskavý lak se dokáže běh několika minut jízdy proměnit v nehezky vypadající nános nečistot. Nebudeme si příliš nalhávat, že bychom auto myli opakovaně i v průběhu zimu. O to více se na tuto činnost při prvním jarním umytí vozidla zaměříme.  Existují dvě možnosti, jak dopřát svému autu příjemnou a hlavně užitečnou péči, která se nám i finančně bezesporu zpětně vrátí. Někteří majitelé volí služby specializovaných firem, jiní si tuto činnost užijí raději osobně.

 

 

Umytí vozu

 

Předpokládám, jak jsem již zmínil, že těch, kteří auto během zimy umysli, bude velmi pomálu. Doporučovaná frekvence při průběžném používání automobilu bývá jeden měsíc. Pokud v našich rukách již tkví kýbl, voda a houba, musíme jarní přípravu automobilu provést tak důkladně, jak to jen možné bude. Nejvhodnějším místem bude to, které disponuje "jámou" či nájezdem, díky kterému budeme schopni umýt podvozek vozidla od soli a všech nečistot, které na sebe nachytal. V ideálním případě máme k dispozici "wapku" s rotačním kartáčem oplývající šetrností a důkladností. Svoji pozornost zaměříme na všelijaké zákruty a záhyby, pod kterými je mnoho zanesených nečistot. Neexistuje zaručený postup, jak mýt auto, nicméně většinou se začíná s mytím od shora, čímž eliminujeme možnost, že by smytá špína stékala na již čistá místa. Auto nejdříve důkladně umyjeme auto-šampónem a houbou popřípadě vysokotlakým čističem s auto-šampónem. Dáme si pozor, abychom neodbyli místa v okolí kol, čelní masky a pátých dveří, která častěji podléhají korozi. Vzniklou pěnu na laku smyjeme čistou vodou a auto vysušíme. Vysušení laku můžeme docílit speciálními utěrkami nebo silikonovou stěrkou, která je velice efektivní. Následující činnost musíme provádět ve stínu tak, aby nám vosk nebo leštěnka nezasychali.

Rozdíl mezi voskem a leštěnkou je v současné době velice mizivý, protože ve svém názvu leštěnka v podstatě determinuje to, že lak renovuje a leští. Vosk by měl ve své podstatě jenom leštit a ošetřovat. V podstatě tedy jde o to, že leštěnka oproti vosku navíc obsahuje rozpouštědlo nebo abrazivo, které pomáhá odstranit vrchní zoxidovanou vrstvu laku. Výsledek práce s oběma přípravky je zhruba stejný, ale leštěnka je běžnými motoristy přece jen vyhledávanější.

Nanesený vosk/leštěnku pečlivě rozleštíme, Nyní se nám lak automobilu krásně leskne. Přistoupíme tudíž k ochraně plastů, které ošetříme speciálními černidly, která vrátí plastům sytě černou barvu, lesk a vytvoří ochranný film.

 

 

Brzdy

 

Po zimě je potřeba zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, těsnost brzdového vedení a opotřebování celého brzdového systému, včetně ABS. Většinu těchto úkonů doporučujeme svěřit odborníkům při servisní prohlídce. Laik to nezvládne tak jako oni, přitom případné šetření právě na tomto místě by bylo nežádoucí.

 

 

Pneumatiky, disky a těsnící lišty

 

Pneumatiky ošetříme prostředkem, který by neměl být založen na olejové či silikonové bázi. Jarní ošetření pneumatik má své opodstatnění a po dlouhé zimě pneumatiky, které byly uskladněny, potřebují ochranu. U kvalitních prostředků tato ochrana vydrží i několik týdnů. (do dalšího doporučeného mytí vozu tj. do měsíce). Zimní pneumatiky, které jsme již z auta sejmuli, taktéž vyčistíme, ošetříme a uskladníme tak, aby zimní pneumatiky neležely na přímém slunečním svitu a na sobě. Tím by se spodní pneumatika nepřirozeně namáhala a ničila.

Alu disky, která jsme již nasadili místo zimních pneumatik, ošetříme speciálními přípravky na kola, alu disky. Tím je ochráníme před silnějším znečištěním, kterému podléhají všechny disky bez ohledu na výrobce disků či typ automobilu.Nežli se dostaneme do interiéru, měli bychom ošetřit těsnění, která se nacházejí takřka všude. Prudké změny teplot, ač jsou těsnící lišty vozidel pro tento účel vyráběny, je enormně zatěžují. Při pravidelném ošetření těsnících lišt, se vyvarujeme jejich popraskání a následného znehodnocení.

 

 

Interiér

 

Přistoupíme k mytí a úklidu interiéru. Ten nejdříve důkladně vyluxujeme, sedačky podrobíme tepování a plasty popř. dřevo či hliník ošetříme příslušnými prostředky.

Platí pravidlo: Lesklé není čisté! Při použití levných a nekvalitních přípravků bude Váš interiér mastný, bude dělat nepříjemné odlesky, časem začne povrch vytvářet mapy, navíc se po aplikaci stane nebezpečně kluzký. Okna odmastíme a vyčistíme prostředky, které omezují usazování mastnot na sklech. Nezapomeneme ošetřit těsnící lišty u oken, neboť je velmi často namáháme, a přeci nechceme, aby nám popraskali či zpuchřeli.

Auto máme nyní nablýskané jako za show-roomu.

 

 

Stěrače

 

Nezapomeňme na výměnu stěračů, které by měly býti, podle slov odborníků, měněny dvakrát do roka. Kvalitní stěrače jsou velice důležitá, pokud máte opravdu a pouze kvalitní výhled z vozidla, můžete jet bezpečně. Stopy, které zanechávají staré stěrače, jsou krajně nepříjemné a ruší pozornost řidiče.

 

 

 

Kapaliny

 

Údržba vozidla po zimě také obnáší kontrolu tekutin, které v našem autě proudí. Pokud auto nesvěříme autoservisu, musíme zkontrolovat stav oleje, chladicí kapaliny a vody do ostřikovačů. Pokud je Vaše auto vybaveno klimatizací, doporučuji Vám návštěvu servisního místa klimatizací, kde Vám bude vyčištěna klimatizace, ve které se přes dlouhou zimu usadilo mnoho bakterií a možná i plísní, které mohou způsobit nepříjemné pachy, nebo dokonce onemocnění.

 

 

Autobaterie a panty

 

Pokud naše auto nedisponuje signalizací stavu nabytí akumulátoru, zkontrolujeme jej pomocí multimetru a popřípadě vyměníme. Pokud multimetr nevlastníme, kapacitu akumulátoru vám zjistí v každém autoservisu. Během zimy totiž autobaterie velice trpí, při teplotách do -10°C ztrácejí 25% startovacího výkonu, při teplotách okolo -20°C ztrácejí okolo 50% svého startovacího výkonu. Krátké přejezdy akumulátor velice zatěžují a on se nestíhá dobít na správnou hladinu.

Po zimě se často setkáváme s tím, že vržou panty u dveří. Proto raději všechny pročistěte a promažte. Na rozdíl od předchozích bodů jde o úkon, který zvládne každý motorista svépomocí. Stejně jako promazání zámků dveří nebo třeba kontrolu ostřikovačů.

 

 

Povinná výbava

 

Začátek jara je vhodným obdobím také pro to, abyste zkontrolovali, jestli máte vše, co k povinné výbavě patří. S přibývajícím slunečním svitem se začínají rojit nejen "motorkáři", ale i ti, kteří nám mohou udělit pokutu nejen za nedodržení předepsané povinné výbavy.  Jde třeba i o to, abyste se přesvědčili, že vaše lékárnička není prošlá. Nebo zda v ní nechybí povinné reflexní vesty či resuscitační rouška a vše ostatní, co přišlo s účinností nových zákonů. V tuto chvíli je vaše auto kvalitně připraveno na nadcházející sezónu. Víme, jak budeme postupovat při příští údržbě vozidla po zimě. Nyní si můžeme jít užívat slunečních paprsků, ale pamatujme, že šťastný řidič je opravdu jen ten, kdo dojede do cíle. Není tudíž důležité vyhrát, ale společně dojet. Přeji Vám příjemnou motoristickou sezónu.