Jak správně pečovat o automobil

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Vlastníte-li nový či ojetý automobil, pravděpodobně bude vaším skromným přáním udržet vaše auto ve stavu, ve kterém jste jej kupovali. Jest pravdou, že ne každý vydrží pečovat o své auto několik let, nežli jej obmění, nicméně by tomu tak mělo být. Většina z nás si auto nekupuje na dva roky, a pokud nebudeme o svého "plechového miláčka" pečovat, pravděpodobně se nám naše jednání dříve či později vymstí. Údržbu vozidla bychom měli brát jako komplexní činnost, která má vést k prodloužení životnosti nejen jednotlivých dílů, ale hlavně životnost celku. Investice, kterou vyžadují dílčí kroky dlouhodobé údržby, jsou v kontrastu s náklady, které posléze vyžaduje renovace auta tak rozdílné, že laxnost se v této činnosti se rozhodně nevyplácí.

 

Péče o lak a karoserii

První viditelný důkaz stavu do očí bijící je stav laku vypovídající o přístupu k vozidlu a péči o něj. Důsledné ruční mytí automobilu či mytí v moderních automatických myčkách zařídí, že vaše auto bude špičkově chráněno před UV zářením, které lak postupně vyšisuje. Při nanesení tuhého vosku na karosérii docílíte také jisté ochrany proti mechanickému poškození.  Jak správně pečovat o automobil resp. jak umýt vůz jsme již probírali ve článku Jarní údržba automobilu.

 

Auto nejdříve důkladně umyjeme auto-šampónem a houbou popřípadě vysokotlakým čističem s auto-šampónem. Dáme si pozor, abychom neodbyli místa v okolí kol, čelní masky a pátých dveří, která častěji podléhají korozi. Vzniklou pěnu na laku smyjeme čistou vodou a auto vysušíme. Vysušení laku můžeme docílit speciálními utěrkami nebo silikonovou stěrkou, která je velice efektivní. Následující činnost musíme provádět ve stínu tak, aby nám vosk nebo leštěnka nezasychali.

Rozdíl mezi voskem a leštěnkou je v současné době velice mizivý, protože ve svém názvu leštěnka v podstatě determinuje to, že lak renovuje a leští. Vosk by měl ve své podstatě jenom leštit a ošetřovat. V podstatě tedy jde o to, že leštěnka oproti vosku navíc obsahuje rozpouštědlo nebo abrazivo, které pomáhá odstranit vrchní zoxidovanou vrstvu laku. Výsledek práce s oběma přípravky je zhruba stejný, ale leštěnka je běžnými motoristy přece jen vyhledávanější.

Nanesený vosk/leštěnku pečlivě rozleštíme, Nyní se nám lak automobilu krásně leskne. Přistoupíme tudíž k ochraně plastů, které ošetříme speciálními černidly, která vrátí plastům sytě černou barvu, lesk a vytvoří ochranný film.

 

Při koupi nového automobilu či automobilu mladšího tří let však existuje ještě jeden velice efektivní způsob, jak auto lak ochránit proti všem nepříznivým vlivům, které jej s postupem času poznamenávají. Mám na mysli mikroskopické fólie, které velice efektivně chrání lak před mechanickým poškozením vznikající na základě odletujících kamínků, drobných kousků asfaltu či oděrek od ne příliš šikovných řidičů na parkovištích. Trpěl-li váš vůz poškrábáním laku prsteny vaší manželky v okolí klik dveří, je toto řešení pro vás ideální. Na místech, která jsou potažena ochrannou fólií, nevzniká koroze. Ochrana pomocí této fólie není nikterak levná záležitost, nicméně je neoddiskutovatelné, že kompletní oprava (nový nástřik) karoserie vyjde podstatně dráž. Pro ilustraci přikládám orientační průměrné ceny instalace mikroskopicky tenké fólie chránící lak:

 

Opel Corsa lesklé barvy: od 13 000,- Kč matné barvy:od  13 500,- Kč

Fabia clasic lesklé barvy: od 13 500 ,- Kč matné barvy: od 15 000,- Kč

Fabia Combi lesklé barvy: od 14 000,- Kč matné barvy:od 15 500,- Kč

Octavia I,II lesklé barvy:od 14 000,- Kč matné barvy:od 16 000,- Kč

Octavia Combi lesklé barvy:od 14 000,- Kč matné barvy:od 17 000,- Kč

Superb I,II lesklé barvy:od 15 000,- Kč matné barvy:od 17 500,- Kč

Superb Combi lesklé barvy:od 15 000,- Kč matné barvy:od 19 000,- Kč

Audi A6 sedan lesklé barvy:od 14 500,- Kč matné barvy:od 17 500,- Kč

Audi A6 combi lesklé barvy:od 15 000,- Kč matné barvy:od 18 000,- Kč

SUV automobily lesklé barvy: od 15 000,- Kč matné barvy: od 19 500,- Kč

 

Pneumatiky ošetříme prostředkem, který by neměl být založen na olejové či silikonové bázi. Jarní ošetření pneumatik má své opodstatnění a po dlouhé zimě pneumatiky, které byly uskladněny, potřebují ochranu. U kvalitních prostředků tato ochrana vydrží i několik týdnů. (do dalšího doporučeného mytí vozu tj. do měsíce). Zimní pneumatiky, které jsme již z auta sejmuli, taktéž vyčistíme, ošetříme a uskladníme tak, aby zimní pneumatiky neležely na přímém slunečním svitu a na sobě. Tím by se spodní pneumatika nepřirozeně namáhala a ničila.

 

Alu disky, která jsme již nasadili místo zimních pneumatik, ošetříme speciálními přípravky na kola, alu disky. Tím je ochráníme před silnějším znečištěním, kterému podléhají všechny disky bez ohledu na výrobce disků či typ automobilu. Nežli se dostaneme do interiéru, měli bychom ošetřit těsnění, která se nacházejí takřka všude. Prudké změny teplot, ač jsou těsnící lišty vozidel pro tento účel vyráběny, je enormně zatěžují. Při pravidelném ošetření těsnících lišt, se vyvarujeme jejich popraskání a následného znehodnocení.

 

 

Péče o interiér

Interiér je prostor, který nám řidičům jistou, často nemalou, dobu vytváří druhý domov. V jedné studii americké univerzity zaměřující se na automobilový průmysl jsem se dočetl, že stav interiéru interpretuje vaší osobnost. Pokud tedy otevřete dveře vozu a vyvalí se na Vás množství papírků od obědů z fast foodů, pet lahví a dalších jistě již neužitečných věcí, pravděpodobně dveře zase zavřeme a na základě studie si řekneme: "tak ten/ta by si možná měl uspořádat pár věcí v životě." Bezesporu je však tento jev spíše výjimečný, a tak namísto toho, abychom vynášeli odpad z vozu, budeme raději mluvit o tom, jak se postarat o interiér-v první řadě o materiály použité v něm. UV záření, pokud proniká do interiéru v plné síle, poškozuje plasty. Vysoká teplota vzduchu vně interiéru automobilu autoplastům rozhodně příliš neprospívá. Většina nových vozů má již ve svých sklech výrobcem implementované ochranné prvky proti UV záření. Plasty můžeme ošetřovat takřka nekonečným množství přípravků sloužícím k jejich ochraně. Dlouhodobé užívání interiérová autokosmetiky udrží plasty ve výtečné kondici i po několika letech. Interiér obsahuje většinou několik typů plastů, měkké, tvrdé, drsné hladké, imitující kov či dřevo. Jistě existuje na každý z těchto materiálů různé typy ochrany, nicméně bychom měli mít na paměti, že jakákoliv ochrana je lepší než žádná.

Nesmírně důležitou estetickou a v některých případech až hygienickou roli hraje péče o sedačky, jejichž zátěž je systematická, dlouhodobá a důsledně důkladná. Nesmíme tedy podcenit důslednost péče.  Znáte ten pocit, kdy se až bojíte sednout do sedačky z obavy, že by Vás mohla sníst, jak živočišně vypadá. Našim spolujezdcům v našem autě toto nehrozí, neboť naše péče o sedačky je důsledná.

Nejvhodnějším způsobem důkladného vyčištění autosedaček je nanést čistící prostředek určený na tato místa, vytvoří se pěna, která nečistoty ze sedačky vytáhne  na povrch a my je pak pouze mokrým kartáčem zlehka setřeme. Pokud stav sedaček automobilu není tak dobrý, bude zapotřebí sedačky vytepat. Neměli bychom volit ani tvrdý ani měkký kartáč, tudíž se porozhlédneme po kompromisu. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit na čalouněné sedačky prostředky určené k čistění koberců, které kvalitně povrch zakonzervují.

 

 

Pohyblivé části a motor

 

Panty u dveří, kličky, zámky či jakékoli pohyblivé součásti automobilu je vhodné jednou za čas promazat, čímž docílíte nejen zamezení vzniku nepříjemných zvuků, ale také ochrany samotných materiálů, díky vzniklému filmu snížíte tření. Tyto multifunkční mazací přípravky velice dobře poslouží k ochraně elektrických kontaktů, chrání také proti korozi a oxidaci. Tyto vlastnosti jsou ideální pro ošetření motoru před jeho mytím. Mastnota má obecně vodu odpuzující vlastnosti, zlepšuje přenos elektrické na pin konektorech, kterých je motorový prostor automobilu plný. V tomto ohledu se v první řadě zaměříme na alternátor, který je nesmírně důležitou komponentou motoru, kompletně jej ošetříme tímto sprejem a následně ještě pro jistotu zakryjeme igelitem. Motor a jemu přilehlé prostory nejdříve ošetříme přípravkem na odstranění velice houževnatých nečistot a necháme přípravek působit, mezitím co přípravek bude působit, zkontrolujeme a popřípadě dolijeme chladící kapalinu, vodu do ostřikovačů a motorový olej, u kterého však musíme dbát typu, který je určen našemu motoru. Omyjeme vysokotlakým čističem a necháme usušit. Odstraníme zakrytí alternátoru, zkontrolujeme usazení autobaterie, odstraníme oxidaci a multifunkčním mazacím přípravkem ošetřená kontaktní místa autobaterie připojíme ke kabeláži a pevně dotáhneme svorky.

 

Náš automobil nyní dostal tu nelepší péči, kterou mu můžeme bez odborných znalostí nabídnout. Z tohoto důvodu bychom neměli podcenit pravidelnost předsezónních a posezonních kontrol, které mohou odhalit nedostatky, které mohou narušit nejen pohodlí našeho užívání automobilu, ale také snížit bezpečnost užívání vozidla. V neposlední řadě mějme na paměti, že dříve či později budeme chtít naše auto prodat. A buďte si jisti, že budoucího majitele vašeho vozu bude zajímat, jak jste se k vašemu vozu chovali a jak soustavnou a kvalitní péči dostávalo.