Jak najít dobrý autoservis

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

"Já zásadně jezdím do neautorizovaného servisu. Je levnější, rychlejší a nemusím se bát, že mi vymění díl, který je vadný, za již používaný," pravil nedávno můj dlouholetý kamarád na půl litrem chladného pivního moku. "Co to povídáš, vždyť ceny, který platíš ty, jsou stejný, jako platím já u autorizovaného," ozval se kamarád z druhé strany. Po pár minutách, které se zdály býti potenciálně nebezpečné, jsem debatu utnul a navrhl, že můžeme pro pár autoservisů připravit takovou menší divadelní hru. Náš záměr byl jasný. Zjistit, jak je to doopravdy s cenou za služby, a jak vlastně najít dobrý autoservis.

 

Máme k dispozici šest aut škoda Fabia. Možná si položíte otázku, jak je možné, že tři kamarádi mají k dispozici šest stejných aut? Podíváme-li se ze zajímavosti do statistik, jaké spektrum modelů aut vévodí žebříčkům vlastněných automobilů v ČR, dozvíme se, že na první příčce (té faktické, nikoliv statistické) s bez mála 370 tisíci kusy trůní Škoda Fabie. Můžeme ji tudíž nazvat tak trochu lidovým vozem. Pravdou ovšem také je, že jistou nezanedbatelnou, část z těchto vozů vlastní a provozují firmy.

 

Aby výsledek testu byl relevantní, musíme na autech vytvořit podobné závady. Možná nás budete pokládat za blázny, ale poškodili jsme jen ty díly, které jsou levné a které v nejhorším případě opravitelné svépomocí. Zde je výčet vad, které na automobilu vznikly: odpojený elektromotor pohánějící zadní stěrač, výměna neprasklé žárovky osvětlující zavazadlový prostor za vadnou, nefunkční ostřikovač zadního skla,  nízký stav chladicí kapaliny a sjeté přední brzdové destičky. Vybrali jsme šest autoservisu, tři značkové a tři neznačkové. Hodinová sazba se v některých liší i v několika stokorunách, nicméně nás zajímalo, jaká bude výsledná cena.

Neautorizované servisy nesly označení 1-N, 2-N, 3-N. Autorizované pro změnu I-A, II-A, III-A. Předpokládáme, že by cena v neautorizovaném servisu měla být nižší a oprava možná i kratší.

 

Dobrý autoservis

 

Jak jsme se domluvili, tak jsme také učinili. Druhý den jsme všichni ve stejnou dobu přistavili auto do autoservisu a čekali, co bude následovat.

 

Autorizované servisy všechny okamžitě provedly zběžnou kontrolu stavu vozidla, byl sepsán protokol, který byl mnou podepsán. Nebylo zapomenuto ani na takové detaily, jako je stav hladiny nádrže, počet najetých kilometrů a seznam již opravovaných dílů na autě. Fotografie stavu vozidla byla dle chování přijímacího technika samozřejmostí. Ve dvou autorizovaných servisech nám bylo okamžitě nabídnuto bezplatné zapůjčení náhradního auta na dobu potřebnou k opravě závad a poškození.  Třetí autoservis nám také nabídl náhradní vozidlo, avšak u nich bylo zapůjčení zpoplatněno 350 Kč za den, což je pořád lepší řešení, nežli být bez vozidla.

 

V jednom případě nám bylo náhradní auto nabídnuto v neautorizovaném servisu, cena za den činila 200 Kč. Zběžná kontrola neproběhla ani v jednom případě, nebyly ani pořízeny fotografie dokazující stav vozidla. Pravdou jest, že jsem zde strávil třetinu z času, který strávili kolegové v autorizovaném servisu, nicméně je diskutabilní, jak veliká výhra to je.

 

V první řadě nás zajímalo, jaká bude výsledná cena opravy a jak dlouho bude oprava auta trvat. V autorizovaných servisech byla délka opravy bez předešlého objednání stanovena na dva dny, tedy se stejným časovým fondem, který požadovali neautorizované autoservisy.

Vsadili jsme se s kamarády, kdo bude mít nejrychleji opravené své auto, kde bude cena opravy automobilu nepříznivější a kde odstraní nejvíce závad. Náhradní automobily vykazovaly známky častého a povětšinou i nevybíravého chování. Ve své podstatě jsme však byli uspokojeni, neboť lepší nějaké auto nežli žádné.

 

První se radoval majitel vozu, který své auto nechal opravit v servisu II-N. O tomto stavu byl informován prostřednictvím sms, která obsahovala všechny odstraněné závady a cenu. Vozidlo bylo v pořádku předáno již následující den, umyt byl interiér i exteriér. Do vlastních rukou byl předán protokol o opravě automobilu, který obsahoval výčet všech opravovaných dílů, času potřebného k opravě a ceny jednotlivých úkonů. A cena? Výsledná cena i s výměnou oleje a seřízením geometrie byla čtyři tisíce pět set korun.

 

Poslední naopak byl autorizovaný servis 3-A, který o opravě automobilu informoval až po třech dnech, kdy jsme ještě ke konečné částce musili připočítat vcelku vysoké náklady nejen za zapůjčení náhradního automobilu (3*350 Kč), ale také za pohonné hmoty (spotřeba 9l/100km u Fabie je podezřele vysoká a s největší pravděpodobností nebylo něco v pořádku). Nebylo odhaleno několik závad např. sjeté brzdové destičky či nefunkční zadní stěrač.

Níže uvedená tabulka zobrazuje, jak rychle a za jakou cenu byly závady odstraněny. Popřípadě v jakém stavu byl vůz vrácen (stav hladiny benzínu, poškození atd.).

 

 

 

Autoservis
vady

1-A

2-A

3-A

I-N

II-N

III-N

Nefunkční zadní stěrač

O

O

N

O

O

N

Nefunkční zadní ostřikovač

O

O

N

O

O

N

Osvětlení zavazadlového prostoru

O

N

O

N

N

N

Nízký stav chladící kapaliny

O

O

O

O

O

O

Sjeté přední brzdové destičky

O

O

N

N

O

O

Cena

8330

6917

4915

5132

4513

4866

Délka opravy

1 den

2 dny

3 dny

2 dny

1 den

2 dny

Konzultace oprav v případě změny

NE

ANO

NE

ANO

ANO

ANO

Služby provedené navíc, neúčtované

Náhradní auto zdarma

Náhradní auto zdarma

-

Výměna stěračů zdarma

Umytí, výměna oleje

-

 O-opraveno, N-neopraveno

 

 

Závěrem můžete vidět, že ceny jsou velice závislé na daném autoservisu, nicméně v průměru je neautorizovaný servis podstatně levnější a také rychlejší. Neautorizované servisy se obecně vzato mnohem více snaží vyjít zákazníkům vstříc. Pravidlo můj zákazník, můj pán je zde ctěno a snaha udržet si klientelu v komplementaritě s vysokou konkurencí ve většině případů dělá z  neautorizovaných autoservisů výhodnější partnery.