AUTOOPRAVNA ČÍŽEK JIŘÍ

AUTOOPRAVNA ČÍŽEK JIŘÍ

Autor: AUTOOPRAVNA ČÍŽEK JIŘÍ

Autoopravna Zbiroh (okres Rokycany)   AUTOOPRAVNA ČÍŽEK Vám nabízí kvalitní a profesionální služby. Naše služby jsou rozsáhlé, servisujeme všechny…

Více o autorovi

Pneuservis

Činnost pneuservisu je založena na montáži a demontáži pneumatik a na prodeji pneumatik různých typů a značek. Na moderních strojích provádí vyvažování kol, neboť nevyvážená kola mohou způsobit neovladatelnost vozu, zvláště při zatáčení a jízdě na kluzké vozovce. Nedostatečně vyvážené kolo se projevuje vibracemi přenášenými na volant nebo na celé vozidlo. Pravidelné vyvážení kol zajistí hladké a plynulé otáčení kol, což znamená plynulou a komfortní jízdu, která vede ke zvýšené bezpečnosti provozu. Další činností pneuservisu je oprava poškozených pneumatik, která je prováděna buď studenou technologií, nebo vulkanizací pneumatiky za tepla. Každý servis dnes provádí opravy píchnutých pneumatik, opravy bočních průrazů i dezénu pneu, opravy pneumatik i lepení duší jsou samozřejmostí. Jako doplňkovou službu nabízí a provádí huštění pneumatik inertním plynem, skladování pneumatik v zimním i letním období. V souladu se zákonem je prováděna ekologická likvidace ojetých pneumatik.

Pneuservis je vybaven moderním zařízením jako jsou vyvažovací a zouvací stroj, zařízení na prořezávání pneu a to v rozsahu od motocyklu až po těžkou nákladní a zemědělskou techniku. Většina komunikace s dodavateli je realizována elektronicky přes objednávkové systémy a telefonicky. Máme vlastní webové stránky s popisem své činnosti a sortimentem nabízených služeb. Zákazníci jsou informováni o akcích a nabídkách. Se zákazníky komunikujeme telefonicky, přes e-mail, ale především osobně. Pneuservis se tak snaží začlenit do moderní společnosti, která se v současnosti hodně zaměřuje na virtuální prostor. U zákazníků má větší šanci uspět jen tehdy, pokud v plné kvalitě poskytne to, co od něj očekává. Každého zákazníka zajímá především kvalita a cena za služby. Klíčem ke spokojenému zákazníkovi, v dnešním konkurenčním prostředí je důležité rozpoznat jeho představy a přání.

 

Diagnostika

Diagnostika motorových vozidel rozeznává funkční nesprávnost soustav, ústrojí a částí vozidel. Její pomocí se zjišťují příčiny závad na automobilu. Je to kontrolní proces, který okamžitě ověří celkový technický stav vozidla, aniž by docházelo k demontáži a zpětné montáži jeho jednotlivých částí. Je třeba si uvědomit, že každá demontáž a montáž funkčních částí urychluje jejich opotřebení. Pneuservis využívá dva druhy provedení diagnostiky . Je to jednak  sériová diagnostika, tzv. vnitřní, která propojuje speciální přístroj, tester, se zásuvkou ve vozidle a umožňuje komunikaci s řídícími jednotkami (počítači) ve vozidle. Řídící jednotka vybere, z naprogramovaných množností nejpravděpodobnější závadu, teď již na mechanikovi, jaký navrhne další postup a nebo přejde k paralelní diagnostice, neboť tento diagnostický tester slouží pouze k navedení pro řešením problému, respektive k odhalení závady. Mimo jiné dovede vyčíst paměť závad i ji vmazat, dovede zobrazit a zaznamenat více skutečných hodnot současně, ověřit základní nastavení, provést pravidelnou roční kontrolu, nastavit interval pro výměnu motorového oleje atd.

Druhá metoda, kterou se používá je paralelní (vnější) diagnostika, která znamená měření fyzikálních veličin převedených na elektronické signály, provádí se pomocí osciloskopu nebo multimetru. Tato diagnostika zahrnuje kompletní test motoru pomocí snímačů. Testem se porovnávají naměřené a předepsané hodnoty, analýza motoru za účelem zjištění příčiny závady. Diagnostikou se proměřují elektrické parametry jednotlivých částí soustavy, nejprve ve statickém režimu, což znamená změření odporu vynutí, neporušenost kabeláže apod. V případě uspokojujících výsledků se provede ověření v dynamickém režimu, což je změření změn elektrických parametrů. Při kontrole se používá údajů stanovených výrobcem vozidla nebo příslušného dílu.

Oprava brzd

Brzdová soustava zajišťuje jednak zpomalení vozidla, zajišťuje jej proti nežádoucímu rozjetí, ale nejdůležitějším faktorem je zajištění bezpečného provozu vozidla. To znamená, že tato soustava zajišťuje provozní a nouzovou činnost. Kinetická energie, která při brzdění vzniká, se vždy mění v teplo, a proto se díky častému brzdění opotřebovávají brzdové kotouče a proto je dobré jim věnovat pravidelnou pozornost. Oprava brzd se provádí v době, kdy brzdové kotouče nebo brzdové obložení dosáhly hranice opotřebení a je nutná především tehdy, když je opotřebení větší než povoluje výrobce vozidla. Opotřebení se zjišťuje měřením tloušťky činné plochy brzdového kotouče a porovnáním s tabulkovými hodnotami nového kotouče. Dále se brzdy mění při objevení prasklin nebo trhlin, případně při vylomení části brzdového kotouče. Před zahájením opravy brzd je nutné provést kontrolu všech dílů v oblasti nápravy a systému hydrauliky. V případě zjištění jejich poškození je nutná bezpodmínečná výměna. Důležité je odstranit rez z dosedací plochy a z náboje, vyčistit dosedací plochu a okraj náboje. Třmen brzdy hydrauliky je nutné zajistit tak, aby na brzdové hadičky nebyl vyvíjen žádný tlak. Po odstranění rezu je nutné dosedací plochu ještě očistit vhodným přípravkem a překontrolovat očištěný náboj z hlediska možné odchylky. Nový brzdový kotouč se uchytí na náboj kola a podle druhu konstrukce a systému se upevní pomocí upevňovacích šroubů, následně se změří házivost u nových brzdových kotoučů pomocí číselníkového indikátoru. Dále je nutné provést kontrolu nebo výměnu brzdových hadiček, jejich utěsnění, důležité je, aby zákazník nepřekročil jejich maximální životnost.

Brzdy jsou na autě to nejdůležitější, musí fungovat za jakýchkoliv okolností bezchybně. K tomu patří i jejich pravidelná údržba. Oprava by se měla v  těchto případech přenechat zcela na odbornících a brzdy kontrolovat například, když se mění zimní kola za letní a naopak. Protože když už je sundaný ráfek kola, není problém prohlédnout kotouč i obložení.

 

Klimatizace

Dnešní řidiči si svoje vozidlo bez klimatizace ani nedovedou představit. Zapnutí klimatizace uvnitř vozu, je velmi prospěšným zařízením v upravování vysokých teplot v interiéru vozidla. Horko je nebezpečným faktorem, kterému bez klimatizace musí řidič čelit jen častými přestávkami v jízdě a přísunem tekutin. Klimatizace zajistí zvýšené pohodlí při cestování, ale bezpochybně působí i na bezpečnost jízdy. Důležité je ale dbát na její správné nastavení. Při velkých teplotních rozdílech v automobilu a venkovní teplotou může dojít k onemocnění dýchacích cest nebo poruchám krevního oběhu, neboť organizmus je vystaven tepelnému šoku. Proto i zde platí pravidlo všeho s mírou.

Klimatizace ale potřebuje i pravidelnou údržbu, která zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost. Při nedokonalé údržbě se uvnitř vozidla začne hromadit zatuchlý vzduch, který jde špatně odvětrat. Klimatizace kromě chlazení odebírá ze vzduchu i vlhkost, ta pak zůstává  na  výparníku, kde se zachytávají drobné částečky nečistoty z venčí.  Pokud se systém pravidelně nečistí, všechny bakterie a viry, které se tam utvoří, cestující vdechují. Klimatizace by se měla čistit asi tak dvakrát do roka, na jaře před začátkem sezony a na podzim. Systémy se plní chladivem ve správném množství. Při nesprávném naplnění se výkon klimatizace snižuje. Při pravidelné kontrole je médium doplňováno a pokud jsou zjištěny problémy, například netěsnost, která urychluje úbytek kapaliny, provede se výměna těsnění a kapalina se doplní. Ke správné údržbě klimatizace patří i její pravidelné zapínání během zimního období a to nejméně jedenkrát za měsíc. Chladící médium totiž obsahuje i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v dobrém stavu i těsnění. Některé systémy ve vozidlech nedovolí klimatizaci spustit, pokud je venkovní teplota nižší než -4 stupně. To se týká těch nejmodernějších zařízení a zde se doporučuje zaparkovat například v garáži, kde je teplota vyšší a klimatizaci znovu zapnout.

 

 Základní pravidla pro používání klimatizace, která by měl každý řidič dodržovat:

- dodržovat návod výrobce,

- v interiéru vozidla by mělo být přibližně o 5 st. C méně než je venkovní teplota, maximální snížení teploty uvnitř by nemělo překročit 10 st.C,

- před koncem jízdy by se měla ve vozidla teplota zvolna zvyšovat, aby přechod pro organizmus nebyl příliš velký,

- pokud se při používání klimatizace objeví pod autem loužička, není to závada, jedná se pouze o zkondenzovanou vlhkost,

- nezapomínat na nezbytné údržbové práce,

- při zapnuté klimatizaci počítejte s určitým zvýšením spotřeby pohonných hmota k mírnému snížení výkonu motoru.