Auto bez řidiče

Autoservis a pneuservis 123

Autor: Autoservis a pneuservis 123

Vítejte na stránkách Autoservisu a pneuservisu 123 s.r.o.     Autoservis najdete v průmyslové zóně. Dojedete k nám přímo z hlavní silnice.…

Více o autorovi

Řekne-li se auto bez řidiče, jen málo koho z nás napadne "samořídící se". Představte si...

Usedáte do automobilu, jenž sám nastartuje, rozsvítí světla a bez vašeho přičinění vycouvá z garáže. Bezpečně a rychle. Otvíráte noviny a pohodlně se uvelebíte v sedačce, která spíše připomíná křeslo. Cesta, kterou jedete, není ta, kterou jste vybrali před začátkem cesty, neboť Vám auto nabídlo možnost změny trasy z důvodu dopravní nehody. Ranní porci nových informací jste právě poctivě zkonzumoval a můžete si zapnout počítač a pracovat na svých úkolech, které potřebujete s příchodem do práce odevzdat.

 

Že je tato představa hudbou budoucnosti? Možná ano, ale také dost možná ne. Proč začít pochybovat? Společnost Google, jenž bezesporu není výrobcem, prodejcem či servisem automobilů, již několik let usilovně vyvíjí auto bez řidiče, neboli robotické auto či "samořídící se" vůz. Ano, také mi tento nápad do jisté míry přijde šílený, neboť mě napadá mnoho katastrofických scénářů, které by nás mohly potkat. Uvědomme si však, jaké reakce nastávají u člověka, když se setká s něčím, co ještě nezná, nemá odzkoušené či neví, jak funguje. Pravdou jest, že je mnoho věcí méně složitých, které nás dokážou vcelku slušně vyděsit.

 

Laserový obal okolo vozu, senzorické nárazníky, které by neměly nikdy nabourat, radar, lidar, GPS přijímač a vysílač a konečně to nejdůležitější-mozek celého automobilu, říkáme mu řídící jednotka, jenže toto je opravdu mozek.

Pokročilý systém vyhodnocuje vhodnost vybrané cesty, překážky, vozidla a pohybující se předměty a lidi v okolí. Jenomže to vše jsme již tak trochu uměli, Google auto má však ještě podstatně dokonalejší vlastnost. Dokáže se učit a orientovat v novém prostředí, což je spíše vlastní lidem a zvířatům, ne strojům.

 

Historie "bezpilotních automobilů

Průkopníky tohoto segmentu byli inženýři z General Motors, kteří na Expu v roce 1939 představili elektromobil řízený rádiovými vlnami, které byly vysílány obvody instalovanými pod povrchem vozovky. O více jak čtyřicet let později Mercedes-Benz se svou robotickou dodávkou dosáhl vysokých rychlostí na uzavřené ulici. Demonstrace možností ohromila Evropské Společenství, které se rozhodlo investovat 800 milionů Eur na výzkum "samořídících se vozidel".  Ve stejném roce se Vědeckému výzkumnému institutu v Michiganu povedlo navádět automobil rychlostí 30 km/h pomocí laseru.

Každý další rok s sebou přinášel nespočetnou spoustu technických vymožeností a objevů, které posouvaly vývoj automobilů, jenž "se řídí sami". Ani dnes se tento trend po více jak třiceti letech nezastavil, ba naopak sílí.

 

Výhody

Pomineme-li rizika, která mohou být odstraněna, získáme tímto vývojem mnoho času navíc, představte si, že místo toho, abyste hodinu a půl denně řídili automobil do práce, bude řídit za Vás. Důsledkem toho může být nárůst prostoru pro regeneraci organismu. Skrz brýle ekonoma v záři nadšení můžeme zahlédnout čísla zvyšující se produktivity lidí resp. času, který mohou věnovat práci-hodinu a půl denně navíc, to je třicet hodin měsíčně! To je mnoho potenciálního zisku.

 

Automobily budou schopny operativně řešit dopravní komplikace, budou mnohem lépe znát cesty. Osvojí si schopnost vyhýbat se výtlukům na silnici, čímž Vám ušetří další nemalé peníze darované autoservisům.

 

Teoreticky by mělo exponenciálně ubýt autonehod, neboť již dnes jest dokázáno, že moderní systémy (nejintenzivněji vyvíjí Volvo a BMW) dokážou předpovědět bezprostřední riziko lépe nežli člověk. Následná reakce je důsledkem několika set tisíců možných variant řešení, které lze v daný okamžik aplikovat. Ruku na srdce, my, lidé, jsme rádi, když stihneme vybrat ze dvou řešení. Automobil vybírá z tisíců matematicko-fyzikálních propočtů, které jsou podstatně přesnější nežli naše stresová reakce. Tím se podstatně eliminuje riziko vzniku dopravní nehody.

 

Mnohonásobné navýšení praktické kapacity dálnic, neboť bude možné za sebe vozidla řadit v kratších intervalech.

 

Snížení výfukových zplodin a globální snížení spotřeby nafty a benzinu.

 

Auto bez řidiče bude moci "řídit" nezletilí a ti, kteří nemohou v důsledku svého zdravotního stavu řídit.

 

Zaparkovat na Staroměstském náměstí? Není přeci důvod, váš automobil Vám zastaví, vystoupíte a on sám zaparkuje. Positivní redukce parkovacích míst, nemusíme si nalhávat, že řídící jednotka alias počítač zaparkují mnohem lépe nežli člověk (tedy na mysli máme v budoucnu).

 

Předpokládá se, že automobily budou dodržovat pravidla chování účastníku silničního provozu dle zákona.

 

Již nebude zapotřebí dopravních značení-ať už vertikálních či horizontálních.

 

Zákonná úprava

Nelze v tuto chvíli nikterak optimisticky předpokládat, že by vláda ČR již začala schvalovat legislativní úpravy, které by pozměnily pravidla pohybu na silničních komunikacích. Autonomní auta, jak jsou nazývána v USA, tudíž na silnice zatím mohou jen ve státě Nevada, kde Ústav Motorových Vozidel (Nevada Department of Motor Vehicles) vydal první licenci, chcete-li oprávnění, pro možnosti nasadit autonomní automobil do běžného provozu. Google driverless car, jak je nazýván první automobil bez řidiče určený pro běžný provoz, je Toyota Prius. Její úprava je nesmírně kontrolována, neboť vydáním zákon, který tuto skutečnost povoluje, je minimálně diskutabilní. Vozidlo je doslova obaleno senzory - akustickými, laserovými, tlakovými a mnoha dalšími. Radar a lidar zkoumají vzdálenější okolí a vše zaštiťuje GPS navigace, která auto navádí.  V případě, že je zjištěna změna, tyto změny rovnou zanáší do map.

 

Co když se něco pokazí?

Asi Vás jistě napadá podobná otázka. Nedokážu si představit, co vše se může stát, nicméně Vám zde pár podnětů podám, možná až katastrofických.

 

Chyba naváděcích mechanismů

Celý systém autonomních automobilů je založen na systémech, jenž využívají ke svému pohybu zařízení závislá na elektrické energii. Problémem není, že by automobil skrze alternátor popřípadě záložní zdroje nebyl schopný dodat dostatečné množství vyrobené elektrické energie, ten tkví někde trošíčku jinde. Je složité si představit podobu tohoto jevu, ale všude kolem nás se vyskytuje větší či menší elektromagnetická pole, která jsou zesilována i na základě sluneční činnosti. Potkáte-li extrémní koncentraci elektromagnetického pole na silnici v autonomním automobilu, pravděpodobně přestanou fungovat důležité systémy mající za úkol bezpečné vedení automobilu dle předpisů. Následky by mohl v tomto případě být velice fatální, lokálního až globálního rozměru, čímž by bylo takřka znemožněno poskytnou kvalitní zdravotní péči poškozeným.

 

Neviditelný útok

Čím dál tím častěji diskutovanou hrozbou je útok vedený proti jakékoli osobě nacházející se kdekoli v časem neomezeném prostoru. Kybernetická kriminalita meziročně stoupá v řádech až desítek procent. Pokud však vzpomeneme teroristů, dostává tento problém nový rozměr. Možná to zní a šíleně, ale představte si možnosti, které by tento útok těmto násilným skupinám poskytl. Skrze automobily získat nástroj, jak regulovat chování veliké části světa. Tato hrozba se jeví ve světle všech okolností nejreálnější. Potenciál výše uvedeného počínání jest globální, a to je ten alarmující fakt!

 

Drobná porucha

Sedíte-li za volantem, většinu poruch automobilu poznáte citem lety jezdění vycvičeným. Je nasnadě přemýšlet nad tím, do jaké míry, jakým způsobem a jak často bude monitorován automobil bez řidiče. Jak jsem již na začátku již poznamenal "automobil dokáže lépe eliminovat rizika vzniku dopravní nehody". Otázkou zůstává, jak lze nahradit cit řidiče. Vlastnosti a stav jednotlivých dílů automobilu dokáže monitorovat centrální řídicí jednotka. Představte si, že by každý díl v automobilu byl kontrolován čidly. Dostáváme se nejen do prvního problému " Chyba naváděcích mechanismů", ale také do přetechnizování automobilu. Znáte to, máte Škodu 105, která má elektrická snad jen světla, proti ní stojí supermoderní Bentley. Rozbije-li se Vám něco na "Škodovce", není příliš veliký problém automobil opravit. Rozbije-li se Vám vaše Bentley (tedy nejdříve bych jej musil vlastnit), budete dlouho hledat, nežli Vám jej opraví někdo jiný nežli jediný autorizovaný servis. Autooprava svépomocí? Tak na tu rovnou u Bentley zapomeňte. Čímž se postupně dostáváme k dalšímu problému.

 

Chytrý automobil, aneb kde opravit?

Již dnes, pokud si koupíte moderní automobil, můžete mít problém s opravou. Autoservisy, ať už autorizované či neautorizované, se s příchodem nových modelů musí často proškolit. Bude-li automobil "elektro-technická skříň, jen těžko jej opraví v klasickém autoservisu. Z vlastní zkušenosti vím, že autorizovaní či neautorizovaní autoservisy většinou vedou velice schopní a šikovní mistři, jenomže toto je auto "high level" jak píše americká studie. Předpokládám, že s opravou by měli jisté komplikace i studenti či vyučující vysokých škol. Plošné či lokální zavedení těchto technologií bude i z výše jmenovaného problému obtížné.

 

Tato hudba budoucnosti je našim uším harmonická, uklidňující i vzrušující, lákavá či méně lákavá. Ne každý z nás by byl ochoten se vzdát volantu a řadící páky. Někdo, třeba já, si jízdu velice užívám. Ale pomineme-li tyto osobní aspekty, zůstávají stále dosti vysoká rizika. Testování a umožnění testování je důležité a prospěšné, není však v tuto chvíli až tak reálné v plošném kontextu. Dokud nebudou odstraněna všechna rizika, která by mohla ohrozit promili autonomních automobilů, musíme dál pracovat na vývoji a posunu této technologie blíž k realitě a praxi. Pohodlí je krásný stav, ale nezdá se Vám, že i nyní ho máme již dostatek? Potřebujeme vůbec autonomní automobily? Chtěli byste vlastnit takový vůz? Rozvoj těchto technologií bude záležet na nás všech!